Når sproget bliver en rejse – metaforernes magt i erhvervslivet

Photo of author

Skrevet af Alt-om-fodbold

Tænk, hvis den bogstavelige tale blev skiftet ud med maleriske metaforer, hvor en simpel forespørgsel om at låne nabos bil ville lyde som: “Må jeg låne din fisk, for min er på værksted?” Det lyder måske absurd, men lignende fænomener opstår faktisk i erhvervslivet.

Sprogforvirring i Erhvervslivet

Forestil dig, at sproget blev så forvrøvlet, at hverdagsbegreber mistede deres velkendte betydning. Tænk, hvis den bogstavelige tale blev skiftet ud med maleriske metaforer, hvor en simpel forespørgsel om at låne nabos bil ville lyde som: “Må jeg låne din fisk, for min er på værksted?” Det lyder måske absurd, men lignende fænomener opstår faktisk i erhvervslivet. “For fem år siden begyndte nogle i dansk erhvervsliv at bruge ordene ‘en rejse’ om det, som andre kalder ‘et arbejde’. Nu er den gal igen,” bemærker en skribent hos FINANS.

Det lader til at være en ny trend blandt danske erhvervsfolk, hvor de beskriver lange års tjeneste inden for samme firma som en “spændende rejse.” Denne beskrivelse står i kontrast til realiteten af et almindeligt kontorjob, hvor hverdagen ofte er ensformig og langt fra eventyrlig. Det kan virke som en kreativ måde at anskue karrieren på, men når man har tilbragt et årti med de samme rutiner og kolleger, spørger man sig selv: Er det reel sprogudvikling eller blot tom snak?

Den Uundgåelige “Udrækning”

Det stopper ikke ved omtalen af jobbet som en rejse. Nu hører vi ofte folk i erhvervslivet “række ud”, når de egentlig bare vil sælge noget eller bede om hjælp. Dette nye udtryk har sneget sig ind så smart, at nogle næsten får det til at lyde altruistisk. En telefonoperatør der siger han “rækker ud” fremstiller sig pludseligt mere som en velgører end som sælger. Men som citeret fra FINANS: “Folk, der rækker ud, vil ens eget bedste. Sjovt nok falder ens eget bedste meget tit sammen med ønsket for enden af armen.”

De subtile undertoner af dette språklige twist er svære at ignorere. Når man anmoder om tjenester eller stillinger spiller man på modtagers gode natur og villighed til ikke at afvise en håndstrakt i hjælpens navn. Men i virkeligheden bliver det lidt af et paradoks – det er trods alt sjældent hjælpsomheden der driver værket når et kreditkortnummer efterlyses.

Vi mennesker tilpasser os imidlertid hurtigt nye tendenser og udtryk. Måske vil vi også snart finde os helt hjemme i tanken om ikke længere bare at arbejde – men være på livets store rejse hver gang vi slår computeren til på kontoret. Og måske vil den dag komme, hvor vi uden tøven accepterer invitationen til at række ud over telefonlinjen.

Men husk nu på – lige meget hvad vi kalder tingene – så ændrer det ikke ved deres sande natur. Om vi så kalder det en fisk eller en bil; en rejse eller et arbejde – virkeligheden forbliver den samme. Lad os bare huske på ikke at drukne i vores egne metaforer mens vi navigerer gennem erhvervslivets farvande!